CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Macam Menarik...Cube Tekan Sini...

Umur Aku di Sini

Daisypath Happy Birthday tickers

JuSt Wait...SaVe The DaTe...

Lilypie Pregnancy tickers

Saturday, June 19, 2010

...hati & lidah...

Seorang ibu yang dermawan telah menghadiah seekor kambing kepada Loqman
al-Hakim seraya berpesan: "Sembelihlah kambing ini dan berikan saya
bahagian yang terburuk daripadanya untuk saya makan." Setelah
disembelih, dikirimkan kepada ibu tersebut hati dan lidah kambing itu.

Beberapa hari kemudian, ibu itu sekali lagi menghadiahkan seekor kambing
dan berpesan agar sesudah disembelih dikirimkan juga kepadanya
sebahagian daripadanya. Pada kali yang kedua ini, bukan lagi bahagian
yang terburuk yang dipesankannya, tetapi dimintanya bahagian yang
terbaik daripada kambing itu.

Setelah kambing disembelih, Loqman mengirim hati dan lidah juga kepada
ibu yang dermawan itu. "Kenapakah tuan mengirimkan kepada saya lidah dan
hati ketika saya meminta bahagian yang terburuk, dan kenapakah yang itu
juga dikirimkan ketika saya memesankan bahagian yang terbaik
daripadanya?" tanya ibu tersebut kepada Loqman. Loqman menjawab: "Hati
dan lidah amatlah baik ketika baiknya dan apabila kedua buruk maka
amatlah pula buruknya."

Mendengar jawapan itu, mengertilah ibu itu akan maksud Loqman, kerana
hati dan lidah itu adalah pokok segala kebaikan; begitu juga sebaliknya
dari hati dan lidah itu terbit segala kejahatan dan keburukan.

Mata kadang salah melihat,
Mulut kadang salah berucap,
Hati kadang salah menduga,
Tiada pemberian yg terindah selain Maaf,
Tiada perbuatan yg lebih mulia selain Memaafkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menarik ni..Cube tengok