CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Macam Menarik...Cube Tekan Sini...

Umur Aku di Sini

Daisypath Happy Birthday tickers

JuSt Wait...SaVe The DaTe...

Lilypie Pregnancy tickers

Tuesday, April 19, 2011

Info Mengurangkan Obesiti

monink u ols...

ari ni aku nk kongsi sket apa yang aku tau n ape yang aku patut kongsikan ngn u ols semua...tetibe je tajuk aku xsemenggah cm ni msuk dalam blog cute ni kan...ahaha...terus terang aku ckp ni motivasi pagi utk diri aku yang makin lama makin xjaga berat badan...bertambah2 besar@berat...lau membesar & shat xpe gak...ni kang besar tp xsihat susah la kan...ehehe...

ok...ade beberapa jenis pemakanan yang sepatutnye kite kne tahu utk jga kesihatan...lebih kepada makanan berkhasiat yang dapat meningkatkan potensi pembakaran lemak tepu dalam badan..antaranya:

Oat
ok...ni bukan singkatan pada mne2 organisasi kay...OAT ni merupakan bijirin penuh yang berkhasiat dan dikalangan pakar pemakanan percaya bahawa oat m'punyai "kuasa" halimunan untuk seseorang berasa kenyang dalam satu2 masa. Ia juga mempunyai kandungan serat yang tinggi dan dpt mengurangkn kolesterol serta lemak dalam darah...proses penghadaman pulak berlaku perlahan, jadi ia akan membuat kte terasa kenyang dalam tempoh yang agak lama.. sbb 2 dlm iklan kat tibi beria2 ajak kita mkn oat kan...sbb ianya dpat kurangkan perkara2 yang mnyebabkan berlakunya proses ke arah obesiti...pas ni u ols kne mula kan lah mkn oat ok...(^_^)

ini adalah oat yang telah siap sedia tuk dimakan..


Telur
ha...yang ni satu hal lagi....aku heran ni... wpun telur ni dianggap boleh meningkatkan kolesterol, tp pakar pemakanan percaya bhwa telur ni merupakan sumber protein haiwan yang tiada lemak tambahan berbanding daging....ha ni satu perkara lagi aku musykil...tp aku kongsi gak la sbb aku ade baca... "kajian pemakanan mendapati seseorang yang mkn telur setiap hari sebagai rutin harian sbg tambahan atau menggantikan roti/ bijirin telur separuh masak kot, mereka akan kehilangan berat badan berbanding mereka yang bersarapan yang mengandungi byk karbohidrat"....cm aku lak pepagi lagi dah hentam makanan berminyak...nasi goreng, mee goreng, jemput2...dah la pagi...terus jadik tepu minyak dalam badan aku ehehhe...:p

ni pun telur separuh masak yang telah siap sedia utk dimakan


Epal
yang ni lak aku ske mkn ikut mood...lau rse nk mkn baru aku mkn...ahaha...ok2 seyes ni...jgn memain...utk mengekalkan berat badan yang ideal, u ols mkn la satu atau 2 bijik epal sehari..pelbagai kajian mendapati bhwa mkn epal setengah atau sejam sebelum waktu mkn utama boleh membantu mengurangkan kalori dlm makanan.. ini kerana serat dalam epal membuatkan anda rase kenyang, jadi anda akan makan sedikit... ok...u ols dah faham? ikutkan semua buah pon sme gak kan... tp fungsinye ade beda sedikit kepada sistem dalam badan kita..pas ni mkn buah dulu sebelum mkn tgh ari ke, or mkn petang ke, or mkn mlm k...

warna je pon dah menarik...so pas ni mkn epal bebanyak


kulit kayu manis
ni yg last da ni...penat korang baca ekh ehehe...mengikut kajian membabitkan rawatan diabetis, rempah yang yang terkenal ini membantu tubuh menstabilkan gula dalam badan..makan 1/4 hingga 2 sudu teh kulit kayu manis sehari bagi mengurangkan paras gula dalam darah dan mengurangkan kolesterol sebnyak 10 hingga 25 peratus.. u ols percaya...? aku akan cube nnt xtau la nnt 2 bler tp aku akan cbe jgk...u ols pn cbe la k...mne tau kot2 nasihat dari pakar pemakanan yang aku dapat ni berkesan kan....so u ols boleh la bermula dari sekarang k...:)

hurmm...yang ni belum pasti balik ni kang nk cube terus ke idak ahaha...semacam je aku nengok kui3...

ok...cukuplah info sehat tuk ari ni...aku akan kongsi lagi ngn korang di masa akan datang...so, wat u ols semua....renung-renungkan....selamat beramal...eheheh...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menarik ni..Cube tengok