CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Macam Menarik...Cube Tekan Sini...

Umur Aku di Sini

Daisypath Happy Birthday tickers

JuSt Wait...SaVe The DaTe...

Lilypie Pregnancy tickers

Saturday, April 23, 2011

Sambal Hitam HRMB

dah lama nmpak gayanye aku xupdate label "resepiku, resepimu" ni.... dulu aku da bawakkan u ols ke arah kebandaran sket...mngenai pembuatan kek kan....ari ni aku nk bawak u ols kearah kekampungan sket...ehehe...dah lama aku nk xpose mende alah ni kt wilayah aku, tp selalu je xberkesempatan...tp kali ni aku ade kesempatan tuk story mory ngn u ols k...


memndangkan resepi yang akan aku ceterkan kt u ols jap lagi ni berasal daripada resepi org pahang, jadik nye aku nk wat muke bangga sket...(^,,^) ahahaha...kembang idung 2...kui3..kebanyakan org2 dari luar negeri pahang akan menyatakan "sedap nye" "sedap gler" "nk lagi la"...ha...cm 2 la kebanyakannye... Kana Urai gadis Jepun yang menetap kat Malaysia selama 2tahun ni pun ckp cm gitu kt aku >>"tp pedas sikit la" hehe....siap tangkap gambar sbg bukti lagi nk tunjuk kat kawan2 dia yg dia penah mkn mende alah ni tau...lagi satu perkara yg aku xtipu...mak ayah aku kan wat catering, so klu ade yang wat tempahan mende alah ni, org2 luar akan ckp cm gitu la..kekadang menteri2 besar yg penah dtg Lipis ni mmg slalu mkn mende alah ni... mmg sgt2 menyengat dia punye rase...lau xcye, u ols kne try la pas ni k...


 yg pertamanya mengenai bahan2 yang aku nk ckp ni....xbyk...u ols kne sediakan bahan utamanya>> (1) belimbing buluh rebus.. tp sebelum 2 aku nk tny...u ols tau ke belimbing buluh 2 cm ne?? penah u ols tgk ke...?? (soklan ni aku tuju khas kt org bandar la...tp lau org kg xtau jgk itu menjadi kehairanan la wat aku kui3) lau kt tengah bandar aku xpasti la ade ke x...tp lau kt kekampung boleh dikatakan senang gak la nk dpt buah ni...lau xknl gak xpe, aku tunjuk buah ni cm ne k...


ini adalah pokok belimbing buluh...

aku kasi zoom sket kepada buahnye...
ok....ini buahnye...bujur2...kecik2...
yg cmni mmg boleh dipetik...
xperlu tunggu smp masak...

bler dah ade buah tersebut, u ols kene rebuskan bersama sedikit garam..air xyah isi pun xpe...lau isau, u ols leh la isi sket air...jgn byk2...nnt air belimbing 2 akan kuar gak...rebuskan sehingga menjadi warna hitam...mmg amik mase yg lama...tp jgn la hitam hangus lak k...hitam yg berair pny la...kang hitam kering mmg idak jadi la ehehehe...
ok...ini la hasilnye...

seterusnye>> (2) ikan bilis yang sudah dikupas dan dibuang isi dalamannye..pastikan ikan bilis berada dalam keadaan bersih ye...(3) hirisan bawang besar... ikut kepada byk mne nk wat...klu wat byk buleh jugak, nasib u ols la nangis xberlagu time membuat hirisan tersebut ehehehe...last sekali (4) cili kampung/padi....klu guna cili siam pon buleh jgk la...xkesah la cili mne2 pun, janji namanye "cili" ehehe n korg akan terasa keenakan kepedasannye...slalunye bler aku tgk mak aku wat, dia akan guna byk cili kampung daripada bahan2 yg lain, sbb mak ckp, kepedasan cili ni akan diserap oleh belimbing tersebut...so u ols kne la letak cili kampung ni byk2 ok...

ni la bahan yang aku ckp td...

orait...skrg kita mulakan cara2 tuk wat k...mula2 skali..Tumbuk cili kampung sehingga halus. Tumbuk 3 ulas bawang merah sehingga lumat... (3 ulas lagi dihiris nipis) Tumbuk juga ikan bilis tetapi jangan terlalu lumat... Tumbuk belimbing buluh juga separa lumat... Panaskan minyak masak dalam kuali... Tumiskan bawang yang dihiris sehingga wangi... Masukkan bahan2 tumbuk sekaligus & tumislah sehingga bahan2 tersebut sehingga nampak agak kering & garing (agak lama juga). Tambahkan garam & gula secukup rasa. Biarkan sambal kering sedikit (seperti serunding gitu). Bila dah garing tutupkan api lalu tolakkan sambal ke tepi kuali beberapa minit supaya minyak tos sebelum dihidang...

tada...!!! siap tuk dimakan bersama apa2 sahaja 
yg menyelerakan tekak u ols..ehehe..

Pergh..!! aku bkn nk ckp pe la...time wat mende alah ni...u ols msti akan terbatuk, terbersin ngn kehangatan cili tersebut...ahaha...dah la amik mase lama kan...aku dulu dok pedih2 muka tau...ye la...aku kan selalu lau tlg mak aku dia wat byk sekaligus...mmg xyah ckp la byknye 2 sedang mne..bler wap2 cili 2 dah naik keudara secara xlangsung akan mengganggu emosi aku di situ ehehe..kekadang aku nk je lari dari wat sambal 2..tp bler dh time2 nk siap2, time 2 la aku dok merasa keenakan mknan tersebut...wallawehh...!! mmg lazat..(^_^) dah2 tetiba lak aku nk makan sambal hitam ni...ehehehe...

ok cukup sampai disini saja aku bg info kt korg...lain kali aku jenguk lagi ke wilayah "resepiku resepimu" ini k...selamat mencube...!!!!

4 comments:

  1. sodap eh..saf selalu wat x letak bawang, garam mahupun gula..hehe guna blimbing, ikan bilis n cli padi je.. Mkn pastu kena ngan ikan goreng..masyukkkkk seh..wah..mleleh air liur..dinner kang nak wat la..hehehehehe

    ReplyDelete
  2. wah3...itula namanye penangan kesedapan masakan dari pahang kan...ehehe...pas ni cbe saf wat letak bawang lak...mungkin lagi sedap...klu letak bwang pun xde hal tuk simpan lama2 sbb kite masak sampai kering kan...so mmg tahan lama n sedap rsenye cecewahhh...eheheh

    ReplyDelete
  3. tapikan..lagi best kalau org pahang sendiri buat..nnt kenduri dirikan masjid TOLONG jemput saf..hehe pastikan sambal pahang ni ada..kalau x, saf serbu makanan pengantin...ini satu ugutan..hahahaha =P

    ReplyDelete
  4. hehehe...InsyaAllah...mst jemput Saf punya...n sblm knduri nnt tlg ingatkan daku ye tntg sambal tersebut ahaha...
    dulu time kt unisel org slalu bwk gak...ijan n aena bkn main lagi ske makannye...tp nk wat cm ne, dulu bwk skit je...dorg pon tkut nk mkn byk2 takut sakit pewot ehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menarik ni..Cube tengok