CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Macam Menarik...Cube Tekan Sini...

Umur Aku di Sini

Daisypath Happy Birthday tickers

JuSt Wait...SaVe The DaTe...

Lilypie Pregnancy tickers

Wednesday, August 25, 2010

antara tahu @ xtahu @ wat2 xtahu...

salam teman, sahabat n kengkawan semua...^o^

kali ni nk kongsi serba sedikit kisah yg berlaku di Bulan Ramadhan yg Mulia ini...sedar atau x secara xlangsung banyak pahala dan dosa yang kita lakukan dari hari ke hari smpailah hari yang ke-15 bulan pose kali ni.... ada kalanya dosa yang kita lakukan menjadi perbalahan buat org2 yang ada disekeliling..

masuk cerita seterusnya...hmm..cerita ni xde kaitan antara yang hidup @ yg mati...cuma pengetahuan yang patut kita jadikan ikhtibar dan pengajaran wat diri kita lebih2 lagi dalam bulan pose cm ni...

ape yang aku dah lihat...aku ikuti gelagat org2 disekeliling, ada diantaranya yg suka mengambil isu dan status yang tidak munasabah smpai ada perbalahan diantara kaum dan juga agama yang tersendiri...mmg tidak layak padaku untuk mengatakan hal ini krana aku mengaku aku tidak lah mahir dan arif mengenai hal2 sebegini..cukup la aku sekadar memerhati dan lebih mengkaji tentang Nya...Allah yang Maha Esa...

pada ku satu sahaja...boleh jika kita mahu mengkaji dan meneliti agama selain Islam SEKIRANYA iman dan akidah yang ada pada kita cukup kuat untuk mempertahankan Agama Islam itu sendiri...tidak dinafikan di dalam Al-Quran juga ada menyentuh hal2 ini seperti

:Katakanlah (wahai Muhammad Aku hanyalah mengajar dan menasihati kamu dengan satu perkara sahaja, iaitu: Hendaklah kamu bersungguh-sungguh berusaha mencari kebenaran kerana Allah semata-mata, samada dengan cara berdua (dengan orang lain) atau seorang diri; kemudian hendaklah kamu berfikir sematang-matangnya (untuk mengetahui salah benarnya ajaranKu). Sebenarnya tidak ada pada (Muhammad) yang menjadi sahabat kamu sebarang penyakit gila (sebagaimana yang dituduh); dia hanyalah seorang Rasul pemberi amaran kepada kamu, sebelum kamu ditimpa azab yang berat (di akhirat)(surah saba':46)..

pelbagai isu, pelbagai cara yang kita boleh lakukan untuk mendapat keberkatan dari Allah...jika kite sudah terpesong, amat sukar untuk kita kembali ke pangkal jalan...jika diri masih menunding jari pada kesalahan org lain, kite sbnarnya masih belum cukup kuat untuk memperkatakan hal2 dosa dan juga pahala masyarakat...sebagai contoh mengenai isu bertudung bagi kaum wanita...jika ada segelintir diantara kita memperkatakan mengenai "orang yang tutup kepala belum tentu baik", haruslah difahami disini..sebelum mengucapkan kata2 sebegitu, kita haruslah memndang orang2 yang ada disekeliling kita... ibu kita, kakak kta, adik kita, kawan2 dan sedara mara kita...adakah mereka 2 xbaik dimata kita sndiri?? pikir2 kan lah sblm mengeluarkan kata2...boleh berkata sebegitu, tp haruslah kene dengan ayat dan memikirkan sensitivenye pada org lain...be careful with ur mouth before say smthing..

and again...jgn salahkan org lain yg xopen minded mengenai hal2 sebegini...klu ianya datang dari hati yang ikhlas n Iman yg cukup kuat untuk hadapi segalanya, ianya tidak menjadi masalah buat semua...tp klu lahir dari diri yg xberapa kuat n mahir mengenai agama sepertiku, cukuplah klu ianya sekadar meninggalkan dahulu pengkajian tersebut...ramai diantara org di luar sana memberi nasihat dan tunjuk ajar bkn ape...mereka kebanyakan sayang akan khuatiri diri kita terpesong...teguran n nasihat jgn lah dipertikaikan...berbalik kepada diri kita sndiri yg masih lemah ini seharusnya mengambil peluang yg byk...betullah kata diantara yg lain, Bab2 beristinjak diri sndiri pn xbrp nk tahu apatah lagi aurat sendiri, xperlulah kite menunjuk2 diri untuk memahami detail agama yg lain...

aku cuba bertanya kepada org yg mgkin lebih mahir bab2 sebegini...(perbualan aku bersama ustazah)

aku: salam ustazah, boleh sy tny sedikit?
ustazah: ye...tentang ape..?
aku: apa hukumnya kita mengkaji agama lain selain Islam? (skali pk cm xbpe bgus je soklan neh)
ustazah: kita nk mengkaji 2 dengan niat ape? klu niat nk cari kebenaran Islam xpe..tp dengan mengkaji 2 kite nk cari kelemahan Islam xleh la...dan kita mengkaji 2 mintak sekali petunjuk dari Allah..tp klu ikut Ijmak, haram kite kaji agama lain klu rase diri kite xkuat..
aku: serius ke ustazah?? (Astaghfirullah...mengucap aku kat situ)
ustazah: ye la...cm ni la...klu ada kengkawan yang cm 2, cube bgtau kt dia, dari dia kaji agama lain, baik dalami agama sendiri dulu..belum tentu agama sendiri dah abis selidik..
aku: (betul gak 2...aku pn xbpe bgus, tp sekurang2 aku tahu sblm aku nk post smthing diluar kawalan aku)...ok...klu bab pakai tudung...ade yg petikaikan yg tutup kepala pn belum tentu baik plak cm ne ustazah?
ustazah: Tudung 2 kan suruhan Allah, kite xleh ckp baik xbaik, sedia xsedia ke kita nk bertudung, tetap kena tutup aurat sebab 2 perintah..jgn wat jwpan cm artis..xnak hipokrit..
aku: (adeehhh..dan2 nk sebut artis hihi...betul gak 2)..ok time kaseh ustazah...nnt ade lagi masalah sy cube cari ustazah k...Salam..


panjang huraian aku kali ni...bukan ape...aku xnk satu mase aku terdengar cerita2 yg xsdap didengar....Nauzubillah...harap ianya cukup sekadar perkongsiaan dan juga pengajaran wat semua... kalau boleh elakkan, kite elakkan dari terus menjadi jahil disisi agama sendiri...sekian..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menarik ni..Cube tengok