CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Macam Menarik...Cube Tekan Sini...

Umur Aku di Sini

Daisypath Happy Birthday tickers

JuSt Wait...SaVe The DaTe...

Lilypie Pregnancy tickers

Thursday, August 5, 2010

bulan kedua praktikal...=)

Salam pembuka bicara wat semua...=)

hari bahagia..bulan yang penuh bermakna wat aku...pengalaman menarik sewaktu prktikal ni xkan penah aku lupakan....bermacam hal, bermacam kerenah aku kena hadapi...pada aku ni la time aku kene blajar...xperlu nk marah, nk mngata sesuka hati terhadap majikan kte...tnp dorg, kt mne lagi kte nk dapat pengalaman yang cukup2 bahagia cm ni kan...so, pengalaman ni juga akan bawak kte kenal segalanya...ade sesetengah yang penah bkrja, n ade msenye ske untuk membeza2 kan kerja dahulu ngn skrg... suka lepaskan geram xtentu pasal...xsuka ape yg majikan suh buat, kata majikan mengarut dalam pembahagian kerja, dan mcm2 lagi...kadang2 naik rimas aku baca status2 mengarut cm 2..bkn aku beria sgt nk tau tp bler dah updte, keluar kt home, nk xnk mende2 cm 2 aku baca gak..lgpun kerja2 aku mmg sebahagiannya online FB (atas arahan majikan) secara xlangsung mende2 cm 2 akn aku baca..menampakkan kelemahan diri dorg sndiri bler xsnggup hadapi semuanya..

stop story bout others people..smbung balik cerita dan pengalaman aku wktu prktikal ni..dah masuk dua bulan aku berada di bawah naungan eMan Network (M) Sdn Bhd...so selama 2 bulan ni aku bnyak kutip2 ilmu dari majikan aku lagi2 dalam department Travel n tour ni...Alhamdulillah, berkat kesabaran atas semua nya, aku sikit sebyk dapat ilmu yg mgkin berlipat kali ganda dalam bidang travel ni...

dalam bulan ni aku dapat uruskan perjalanan pasangan suami isteri yang nk bercuti ke Indonesia... pakej yg dia amik 4d 3n Jakarta-Bandung..bermula dari pengurusan jadual perjalanan, kos yang dikenakan, kiraan dalam costing form, quotation, tempahan ticket flight, komunikasi ngn agency travel Indonesia, n last skali urusan payment dorg... En.Megat selaku supervisor n jgk manager tuk Travel n tour mengarahkan aku untuk handle dari awal smp berlepas customer ke sana... aku cuba satu persatu...wpun byk cabaran, akhirnya aku berjaya jugak buat... n customer 2 puas hati.. yang aku x sangka, dia nk lagi service dari aku tuk percutian hari keluarga ke vietnam...xsabar pulak tuk aku uruskan yg akan datang nnt...

agency travel n tour sgt2 sinonim, sgt2 popular kpd sesiapa yg suka melancong... sebalik dari percutian 2 aku baru dapat tau keseronokan orang2 yang bekerja di bawah agency ni... pressure yang sgt2 kuat biler xdpt keluarkan itinerary secepat yg mngkin kpd customer, prssure dari segi kiraan harga n communicate ngn agency trvel dari luar negara...mcm2 hal...tp semua 2 aku dapat gak belajar ngn baiknya...=) thnks En.megat...pengalaman mnguruskan customer 2 xkn sy lupakan...~~

kali ni aku dapat ganjaran dari ape yng dah aku wat....komisen dari pejalanan pasangan 2 aku dpt hujung bln lepas...cek yg bernilai RM200 ni akan aku ingat smp bile2...wpun skit, tp ianya sgt2 bermakna. berbaloilah dengan hny 2 org yang pergi...so yg aku xsabar2 nk dapat lak ni rombongn ke vietnam ngn hong kong-beijing...aku cuba wat yang terbaik buat customer ni nnt...untuk akhirnya......ni la cek komisen dari Eman Travel & Tour buat aku..^_^


v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v


kasi zoom cket..^_*

v
v
v
v
...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menarik ni..Cube tengok